

Nowość! Sklep internetowy z torbami ekologicznymi z indywidualnym nadrukiem! Znajdź opakowanie dla siebie!

1 września, 2025
Rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych to jeden z najważniejszych aktów prawnych ostatnich lat w zakresie ochrony środowiska w Unii Europejskiej. Dokument wprowadza jednolite zasady, które mają zrewolucjonizować sposób projektowania, produkcji i zagospodarowania opakowań. Nowe regulacje nie tylko porządkują rynek, ale przede wszystkim mają zmniejszyć ilość generowanych odpadów, zwiększyć recykling oraz przyspieszyć przejście do gospodarki obiegu zamkniętego.
Spis Treści
Zacznijmy od wyjaśnienia: PPWR to skrót od angielskiej nazwy rozporządzenia: Packaging and Packaging Waste Regulation. PPWR stawia przed rynkiem ambitne cele i wymogi, które mają zmniejszyć negatywny wpływ opakowań na środowisko i ujednolicić przepisy we wszystkich krajach członkowskich. Do 2030 r. ilość odpadów opakowaniowych ma zostać zredukowana o 5%, do 2035 r. o 10%, a do 2040 r. o 15%.
Rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych wprowadza szereg wymogów:
Obejmie ono wszystkich uczestników rynku, którzy mają siedzibę w Unii Europejskiej lub wprowadzają opakowania na rynek Unii Europejskiej. Obowiązki spadną także na sektor usługowy: restauracje, sklepy czy firmy kurierskie, które korzystają z opakowań przy sprzedaży lub dostarczaniu produktów.
W praktyce oznacza to, że każdy podmiot wykorzystujący opakowania w swojej działalności będzie musiał dostosować się do nowych regulacji. Już dziś widać rosnące zainteresowanie rozwiązaniami ekologicznymi, takimi jak torby papierowe czy opakowania z materiałów biodegradowalnych, które wpisują się w cele PPWR.
Rozporządzenie PPWR zostało przyjęte w grudniu 2024 roku, a jego publikacja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nastąpiła w styczniu 2025 roku. Przepisy weszły w życie 11 lutego 2025 roku, a ich stosowanie rozpocznie się po 18 miesiącach, czyli od 12 sierpnia 2026 roku. Warto jednak zauważyć, że nie wszystkie przepisy wejdą w życie równocześnie, np. wymienione wcześniej przepisy związane z minimalnym udziałem surowców wtórnych, aby dać przedsiębiorcom czas na zaimplementowanie nowych wymagań.
Może Cię także zainteresować:




Jak kreowanie wizerunku marki wpływa na jej rozpoznawalność i sukces?
Wizerunek firmy to jeden z najważniejszych czynników budujących zaufanie klientów i wyróżniających biznes na tle konkurencji. Wbrew pozorom kreowanie wizerunku marki nie ogranicza się jedynie do estetyki logo czy kolorystyki
