Rola kolorów w marketingu.

Codziennie mamy do czynienia z różnymi kolorami i wykorzystujemy je na wiele sposobów. Za ich pomocą możemy np. wyrazić siebie i pokazywać swoje emocje. Robimy to, chociażby nosząc ubrania w jasnych lub czarnych kolorach, co może świadczyć o pozytywnym nastroju lub smutku i żałobie. Kolory budzą bowiem zarówno pozytywne, jak i negatywne skojarzenia.

Mimo że zdajemy sobie z tego sprawę, czasami jednak oddziałują na nas całkowicie nieświadomie. Fakt ten wykorzystywany jest przede wszystkim w reklamie. Specjaliści z tej branży tworzą logo firm, materiały promocyjne, opakowania produktów czy też grafiki pod kątem upodobań kolorystycznych odbiorców z jednoczesnym zachowaniem tożsamości i charakteru marki. Zastanówmy się więc, jaką rolę odgrywają kolory w marketingu i jak wpływają na potencjalnych konsumentów.

 

Funkcja barw w reklamie

Zanim zdecydujemy się na zakup danego produktu, oceniamy jego walory estetyczne, w tym barwę. To właśnie kolor skupia naszą uwagę i przyciąga wzrok. Dopiero w dalszej kolejności patrzymy na parametry czy też cenę interesującego nas artykułu. Odpowiednie użycie barw ma również za zadanie ukazywać mocne strony produktu, a także akcentować treść i podkreślać jej znaczenie.


Psychologia kolorów, czyli co znaczą poszczególne barwy w marketingu?

Każda barwa budzi pewne skojarzenia, które przychodzą od razu na myśl po jej dostrzeżeniu. Specjaliści od reklamy świadomie wykorzystują ten fakt i przy projektowaniu kampanii marketingowych chętnie z niego korzystają. Jak więc postrzegają poszczególne kolory odbiorcy?

  • Czerwona barwa to z pewnością jedna z najpopularniejszych, które stosowane są w celach reklamowych. Od razu zwraca uwagę odbiorcy i pobudza go do podjęcia działania. Czerwony to kolor kojarzący się jednoznacznie z emocjami, miłością oraz szybkością. Wzbudza w nas uczucia żywiołowości, namiętności, pasji i intymności. Może również wzniecać pożądanie czy też uczucie zagrożenia.
  • Zielony to przede wszystkim kolor przywodzący na myśl przyrodę, a także związaną z nią harmonię, ukojenie oraz wyciszenie. Jest to barwa kojarząca się z odprężeniem oraz zdrowiem. Ponadto zielony symbolizuje kreatywność oraz łączyć się z budowaniem poczucia bezpieczeństwa.
  • Niebieski, czyli szeroko rozumiana innowacyjność (zwłaszcza w biznesie) oraz stabilizacja i zaufanie. Z tych powodów barwa ta jest bardzo często wybierana przez instytucje finansowe, banki czy też firmy ubezpieczeniowe. Niebieski to rzecz jasna kolor nieba i wody, dlatego korzystają z niego również przedsiębiorstwa zajmujące się m.in. dystrybucją wód mineralnych.
  • Pomarańczowy przywołuje pozytywne odczucia przyjaźni i dobroci. Jego energiczność budzi entuzjazm i skłania do kreatywnego myślenia.
  • Żółty jest kolorem słońca i pogody. Naturalnie stał się synonimem szczęścia, przyjemności i zadowolenia. Jego właściwości pobudzające mają silny związek z inteligencją i mądrością.
  • Czarny - symbol klasyki, który uchodzi za kolor o charakterze uniwersalnym. Budzi on skojarzenia zarówno pozytywne, jak i negatywne. Z jednej strony jest uosobieniem siły, prestiżu, szyku i luksusu, a z drugiej metaforą śmierci, żałoby i zła.

 

Cechy koloru – co trzeba wziąć pod uwagę, projektując identyfikację wizualną?

Warto zaznaczyć, że każdy kolor posiada swój własny odcień, nasycenie oraz jasność. Dlatego też przy projektowaniu kampanii marketingowych wykorzystywana jest cała paleta barw, by jak najlepiej oddziaływać na odbiorców poprzez wywoływanie w nich konkretnych uczuć oraz emocji. Kolory mają wpływ również na to, jak ludzka psychika postrzega reklamy czy też inne formy identyfikacji wizualnej marek. Z tego względu odgrywają ogromną rolę w biznesie.