Uszlachetnienia druku, czyli jak w oryginalny sposób wyróżnić markę!

Każda firma chce wyróżnić się na tle konkurencji nie tylko jakością, ale także innymi elementami oferowanego produktu, w tym jego opakowaniem. Zwiększa to szanse na zwrócenie uwagi odbiorców, a w konsekwencji wybranie artykułu spośród setek innych. W osiągnięciu tego efektu może pomóc nam uszlachetnienie druku.

 

 

Ta dziedzina poligrafii jest bardzo często wykorzystywana w działaniach marketingowych, a opisuje się ją jako szereg technik mających na celu zwiększenie atrakcyjności zadrukowanych materiałów pod względem cech fizycznych oraz wizualnych. Ponadto wybranie odpowiedniej metody uszlachetnienia druku pozwoli na dopracowanie wszystkich, nawet najdrobniejszych szczegółów produktu. W obrębie tego procesu można wyróżnić wiele technik.


Techniki uszlachetniające wykorzystujące nakładanie folii

Wśród najczęściej stosowanych metod należy wymienić foliowanie, laminowanie oraz hot stamping. Warto zaznaczyć, że foliowanie tak naprawdę wywodzi się z laminowania i w głównej mierze są to bardzo podobne do siebie techniki. Foliowanie polega na pokryciu ultra cienką folią całej powierzchni zadrukowanej na zimno lub na gorąco, co oprócz oczywistych walorów estetycznych, zwiększa również wytrzymałość opakowania oraz odporność na działanie m.in. czynników chemicznych. Laminowanie z kolei to technika opierająca się na jedno- lub dwustronnym wykorzystaniu folii, która pod wpływem gorąca przylega do papieru, a jej brzegi łączą się ze sobą, tworząc trwałą i trudną do zniszczenia powłokę. Obie metody mogą wykorzystywać różne rodzaje folii m.in. matową, błyszczącą, soft-touch, anti scratch, strukturalną czy też holograficzną.

 

W porównaniu do laminowania oraz foliowania hot stamping jest techniką skupiającą się najczęściej na wyeksponowaniu jednego elementu poprzez miejscowe nałożenie folii, tworząc unikalny wzór. Metoda ta wykorzystuje matryce i stemple, które wykonane są z materiałów bardzo dobrze przewodzących ciepło.


Inne techniki uszlachetniające

Wśród popularnych metod uszlachetniających druk wyróżnić można tłoczenie. Jest to jedna z najstarszych znanych technik. Podobnie jak hot stamping polega ona na uwidocznieniu jednego elementu, lecz nie odbywa się to za pomocą folii. Na zadrukowanej lub niezadrukowanej powierzchni głęboko odciska się dowolny wzór i w ten sposób uzyskuje się niesamowity efekt. W obrębie tłoczenia możemy wymienić trzy rodzaje tej techniki: wypukłą, wklęsłą oraz ślepe. Ta ostatnia jest jednak najrzadziej stosowana.


Inną metodą uszlachetnienia druku jest nakładanie na zadrukowaną powierzchnię odpowiedniego lakieru, czyli lakierowanie. Ma ono dużo cech wspólnych z wcześniej wspomnianymi laminowaniem oraz foliowaniem (pokrywany surowiec jest wytrzymalszy, odporny na czynniki zewnętrzne; technika ta podobnie jak wyżej wymienione daje wiele możliwości). Jednak użycie jej może spowodować pęknięcia na powierzchni, gdyż materiał staje się po przeprowadzeniu tego procesu sztywniejszy. W zakresie tej metody możemy wyróżnić lakierowanie całościowe (jak sama nazwa wskazuje, przeprowadzane jest na całej powierzchni zadrukowanej) oraz wybiórcze (odbywa się na wybranym elemencie layoutu). Wspaniały efekt możemy w zależności od potrzeb uzyskać za pomocą różnego rodzaju lakierów np. połyskowego, strukturalnego, matowego czy też perłowego.


Warto również wspomnieć w kontekście metod uszlachetnienia druku o formach, które uzyskujemy w procesie sztancowania. Polega ono na wykrawaniu w surowcu dowolnie stworzonych kształtów za pomocą specjalistycznych i niezwykle precyzyjnych maszyn, co pozwala na stworzenie niepowtarzalnych wzorów opakowań oraz toreb reklamowych.


Dla zwiększenia walorów praktycznych i estetycznych uszlachetnienia mogą być łączone, np. powierzchnia zalaminowana folią soft-touch z logo wyróżnionym w procesie hot stampingu, czy też powierzchnia zalaminowana folią matową i dodatkowymi elementami wyróżnionymi tłoczeniem pokrytym lakierem UV.